Accountmanagement, leiderschap

In iedereen zit wel een zekere vorm van micromanagement. Daar hoeven we gelukkig niet moeilijk over te doen. We maken ons allemaal weleens druk om zaken die pietluttig zijn. Dat beseffen we pas achteraf. Later. Als we gekalmeerd zijn. Op schaal van 0 tot 100 heb ik het dan over leiders die tussen de 0 en 30 scoren op het gebied van micromanagement.

Normale mensen dus. Standaard afwijking. Mensen die af en toe hun rationele vermogen verliezen vanwege zelfoverschatting, angst of onzekerheid. Geen gekwalificeerde micromanagers (50 tot 100).

De èchte micromanagers..

Nu wil ik het hebben over de “leiders” (of leidinggevenden) die we beter “lijders” kunnen noemen.

Sommige medewerkers die doorgroeien tot leidinggevenden of ondernemers die doorgroeien tot directeuren van zoveel+ medewerkers. Ik vermoed dat je de meesten wel herkent. Het is tijd ze te benoemen. Weet je waarom?

Zodat ze;

  1. Zichzelf erin kunnen herkennen en ophouden met dit gedrag
  2. Door de rest worden herkend en ze geholpen kunnen worden
  3. Omdat het best wel een beetje grappig is
5 type leiders die je liever kwijt bent dan rijk..
De trotse perfectionist 

Oh dear lord. Je kent ze wel toch? Mensen die op een net iets te trotse wijze vertellen dat ze perfectionistisch zijn. Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn. Details waar niemand om geeft (behalve zij). Werk je daar “onder” dan krijg je geen lucht. De zuurstof wordt uit iedere opdracht, meeting of omgeving gezogen. Zolang je met trots vertelt dat je perfectionistisch bent heb je kennelijk niet door dat het een enorme zwakte is. Zelfbewustzijn is key. Is dat er niet bij deze types? Dan is het een no go voor leiderschap..

De narcistische alleskunner 

JA HOOR. Jij bent de beste! Prima. Kunnen we nu door? Je snapt wat ik bedoel. Constant overal wat van moeten vinden. Niemand is zo goed als jij. De laatste stem hebben. De enige die knopen door kan hakken. Alles moet “langs” jou anders gaat het mis. De man die alles kan!! Jep. Vooral zo blijven doen. Kost gelukkig ook geen tijd…

De jaloerse “waakhond”

Deze is wat minder opzichtig. Dit zijn de types die stiekem opletten wat anderen fout doen. Die ieder CRM of ander software programma af struinen op zoek naar fouten. Heerlijk!! Haha, ik heb weer een foutje geconstateerd. Yes! Ik ga het gelijk briefen bij de directie. Klasbak..

De betweterige discussiekoning(in) 

Dit is iemand die altijd in discussie gaat. Om niets. Iemand die het altijd beter weet. Zelfs bij onbelangrijke zaken heeft hij de enorme behoefte om er wat van te vinden. En jij moet dat ook vinden. Anders wordt het een discussie. Als iemand het oneens is met zijn visie dan rust hij niet voordat het recht gezet is. Er worden andere medewerkers, artikelen, boeken, wetenschappelijk onderzoek en zelfs mensen, die er niets mee te maken hebben, bijgehaald. Echt top dit..

De onzekere angsthaas

Jep. Van al deze “leiders” is dit de meest onzekere. De persoon die alles vanuit “defense” beredeneert i.p.v. “offense”. “Alles kan verkeerd uitpakken!”, “Als iemand “te goed” wordt gaat ie misschien weg!”, “Als we hem zijn gang laten gaan denkt de rest ook dat het kan!”, “Als zij dit in onze tijd (15 min) doet draaien we verlies!”. Ja ja ja, allemaal een mogelijkheid. Of niet. Stel je niet zo aan, het komt heus goed. Als je bang bent dat je het niet aan kunt als je het los laat moet je misschien geen leider zijn?

Okay okay, maar wat boeit het? Ze doen toch dingen goed..?

TIJD! Het kost allemaal tijd. 

De enige “asset” die we nooit meer terugkrijgen. Die we nergens kunnen verdienen. We verspelen veel te veel tijd. En dus geld. Heel veel.

Prima! Hoe dan wel!?

Hoe dan wel? Dat maakt eigenlijk niet uit. Zolang je maar niet zo’n detailzeikerd bent en je focust op het grote plaatje. Wat is het uiteindelijke doel dat we met elkaar willen bereiken? Heb je die helder?! Stop daar met elkaar tijd in. Show, als leider, jouw visie aan de mensen die je aanstuurt en laat ze erin geloven. Laat ze, binnen die visie, zichzelf ontwikkelen en hun talenten ontplooien. Laat ze af en toe lekker hun gang gaan. Laat ze doen waar ze goed in zijn. Beter dan jij. Laat los. Dat is wat goede leiders doen.

Gr. Marc (my Words)

Ps. Blijven lachen!!! Ik bedoel het niet rot 😉

0

Accountmanagement, Commerciële Mindset, leiderschap

Okay gaan we. Nul bevoegdheid nodig hebben.

Wat bedoel ik hiermee?

Ik stoor me. Ik stoor me aan het feit dat er zoveel mensen zijn die “leiderschap” (lees: de baas spelen over anderen) ambiëren als “volgende stap” in hun carrière. Dus niet leiden. Was dat maar zo. Nee. Een leidinggevende functie! Bevoegdheid. Alsof dat de enige logische stap naar “groei” is?! Bovendien vindt het gros ook nog eens dat ze over natuurlijk leiderschap beschikken. Iets dat ze alleen zelf vinden. Gek genoeg. Want de directe omgeving denkt daar vaak heel anders over. 

“Hoe meer iemand roept te beschikken over natuurlijk leiderschap, hoe minder het van toepassing is.”

Voor mij geldt het volgende: 

Hoe meer iemand roept te beschikken over natuurlijk leiderschap, hoe minder het van toepassing is.

Echt..

Dus. Ben jij dit??? Word wakker! Ik bedoel het niet rot. Echt niet. Maar je moet dit “horen”.

Luister. Als leider gaat het niet om de status die daarbij hoort. Het gaat niet om de extra bevoegdheid die je dan bezit. Het gaat niet om het aansturen van mensen.

Het gaat erom wat JIJ kan doen voor ANDEREN. Jij werkt voor hen. Niet andersom.

Dus stop met het ambiëren van leiderschap om de verkeerde redenen.

Blij dat we dit opgehelderd hebben 🙂

Het is binnen een bedrijf nu eenmaal niet mogelijk om “allemaal” leidinggevenden te worden. Er zijn andere manieren om “macht” te verkrijgen. Draagvlak te creëren. Sh*t die voor jou en het bedrijf belangrijk zijn om voor elkaar te krijgen.

Dus. Daarom. 4 manieren om met nul bevoegdheid toch sh*t voor elkaar te krijgen;

“In ieder geval niet door tijdens de rookpauze te blèren dat we over natuurlijk leiderschap beschikken…”

1.Wees aardig & leuk

Mensen doen graag dingen voor andere mensen, vooral als de ander oprecht aardig & leuk is. Volgens mij hoef ik hier niet verder over uit te wijden, toch? We weten allemaal hoe we aardig en leuk moeten zijn. Hoop ik. In ieder geval niet door tijdens de rookpauze te blèren dat we over natuurlijk leiderschap beschikken…

“Maar, als ik vraag wat ze in ruil voor de ander doen blijft het stil. Niet over nagedacht. Typisch.”
2. DOE wat voor de ander

Met verbazing luister ik altijd naar mensen die van alles vinden en willen. Ze vinden dat ze recht hebben op meer geld, meer vrijheid, meer verantwoordelijk etc. etc. Maar, als ik vraag wat ze in ruil voor de ander doen blijft het stil. Niet over nagedacht. Typisch. 

Draai het eerst eens om. Wat kan ik voor jou doen? Zeg het maar..

Moet je eens kijken hoe snel je iets voor elkaar krijgt bij deze persoon. Niet ik. Jij. Eerst de ander. Dan jij.

3. Word BETER

Soms vraag ik me echt af wat er mis is met deze wereld. Sinds wanneer moet alles vanzelf komen? Sinds wanneer worden wij geboren met het “recht” op bijzondere dingen. Sinds wanneer bepaal jij wat een ander moet doen of vinden? Nee. Niet dus! Nooit.

Je moet ervoor werken. Jij moet beter worden. Iedere dag. Mensen gaan graag om met mensen die “groeien”, die elke dag weer een stapje verder zijn dan gister. Dus. Word beter! Als je beter bent hoef je het niet uit te spreken. Mensen voelen dat. Gaan graag met je om. Hebben dingen voor je over. Doen iets voor je. Zonder bevoegdheid. En toch. Toch krijg je van alles voor elkaar.

“Mensen gaan graag om met mensen die “groeien”, die elke dag weer een stapje verder zijn dan gister.”
4. Neem IEDEREEN mee

Echt iets voor elkaar krijgen doe je met elkaar. Samen. Hoe minder “ik” je in je systeem hebt, hoe meer je voor elkaar krijgt. Dus. Werk aan je eigen onzekerheid. Gun alles en iedereen om je heen. Geef andere mensen de credits. Deel. Wees blij voor de ander. Help. Doe vooral dat. Dat allemaal!

Neem iedereen daarin mee. Ik beloof jou, dan krijg jij alles voor elkaar wat jij wil. ALLES. 

Hoe makkelijk wil je het hebben?!?!

Stop met de zoektocht naar bevoegdheid, start met leiden. 

R A Z E N D benieuwd naar jullie mening? Klinkt het logisch of TOTAAL niet. Let me know! Alles. Nieuwsgierig :).

Groetjes,

Onbevoegde Marc. Stroopwafel effect.

0

Accountmanagement, Commerciële Mindset, leiderschap
Gemakkelijke roepen..

Maar ècht. Het is altijd gemakkelijk “roepen” op LinkedIn en andere kanalen. Vind ik ook. Lekker blèren hoe het hoort te zijn. Wat je moet doen om “succesvol” te zijn. Heerlijk. Het is ook vaak zo.

Maar..

Waar haalt iemand al die “wijsheid” vandaan? 

Blunders!

Blunders. Door allerlei blunders te begaan en de daarbij behorende pijn zo hard te voelen dat je het nooit meer vergeet. Sterker nog. Je onthoudt het zo goed dat je het steevast herkent vòòrdat het weer plaatsvindt! Bij jezelf. Maar, ook bij anderen. En die pijn. Die wil je voorkomen! Toch?

Zullen we traditiegetrouw met wat open deuren beginnen???

“Fouten maken moet”
“Van je fouten moet je leren”
“Ervaring is de beste leermeester”
“Door schade en schande wordt men wijs”

Moet ik nog door gaan?? Nee. Dacht ik al. 

Wat is mijn punt? Ik ga er snel naartoe want word zelf ook moe van dit soort uitspraken. Ben er zelfs lichtelijk allergisch voor. Dus niet meer doen, niet bij mij. Ook ik niet.

“Mijn punt is dat ik een prutser ben.”

Mijn punt..

Mijn punt is dat ik een prutser ben. Of ben geweest. Althans, vaak. Ik heb zoveel blunders begaan, mede door mijn grote mond, dat ik er echt op de harde manier achter ben gekomen. En omdat veel mensen een minder “grote mond” hebben dan ik, lijkt het me niet meer dan eerlijk deze blunders met jullie te delen.

BLUNDER 1 – Verkopen – Pak je spullen en loop naar buiten..

Als “gozer” van 27 dacht ik het behoorlijk te hebben uitgevonden. Ik werkte destijds als salesmanager bij VCSW. We waren in 2012 al vrij snel (binnen 11 maanden) gegroeid van 3 tot 15 medewerkers wat mij al vrij snel manager maakte van de salesafdeling. Op gesprek bij een potentiële key account (destijds was dat voor ons 1000+ medewerkers op de payroll) kwam ik met het nodige zelfvertrouwen binnen.

“De les is duidelijk: Het draait niet om jou in sales. Nooit.”

Wij hadden tenslotte al aardig wat geld verdiend voor soortgelijke bedrijven. Na de introductieronde nam ik het woord door allerlei ervaringen te delen, tot ik de mond werd gesnoerd door de financieel directeur (mijn contactpersoon). 

Hij zei:”Jongeman, weet je wat jij moet doen?”. 

Ik:”Ehmmmm, nou?”.

Hij:”Jij moet lekker je spullen pakken en naar buiten lopen. Je mag terug komen als je weet hoe je een fatsoenlijk adviesgesprek kan voeren..”.

Ik:”Ouch, goed punt. Ga ik doen.”.

Pijnlijk. Zeer pijnlijk.

Weg gesprek, weg kans, weg potentiële omzet!! 

De les is duidelijk: Het draait niet om jou in sales. Nooit.

BLUNDER 2 – Leidinggeven – Het verkeerde voortouw

Ik hou deze kort. Ik heb in ontelbaar veel meetings gezeten waar ik voorzitter was. Directeur of manager, maakt niet uit. Dit is dus geen “blunder” op zich. Dit is een “blunder” van ruim 3 jaar. In al die meetings had ik het idee dat ik mensen moest vertellen hoe we het gingen doen. Nu ik eraan terug denk heb ik zoveel intelligentie verspild! Weinig vragen, veel zenden. Grote mond van mij. Bah.

De les is duidelijk: Het draait niet om jou in leiderschap. Nooit.  

“Echter, zodra je EGO ervoor zorgt dat je niet meer objectief oordeelt en alleen het negatieve van een ander ziet, dan heb je een probleem.”
BLUNDER 3 – samenwerken – EGOPROBLEEM

Misschien wel mijn grootste blunder tot nu toe. Het onbewuste egoprobleem. Met zijn allen probeer je als bedrijf hetzelfde doel te behalen. Soms verschil je van visie met de andere leider(s) over het te voeren beleid. In mijn geval was dat zo. Dat is geen probleem, het kan juist een goed iets zijn. Echter, zodra je EGO ervoor zorgt dat je niet meer objectief oordeelt en alleen het negatieve van een ander ziet, dan heb je een probleem. Een EGOPROBLEEM. Grote fout. 

De les is duidelijk: Het draait bij samenwerken niet alleen om jou. Nooit.

BLUNDER 4 – Investeren – Te snel “JA” zeggen

Ik sta voor veel dingen open. Zie snel mogelijkheden. Word snel enthousiast. Hierdoor zeg ik (te) snel “ja” op nieuwe ideeën, kennismakingen en soms ook op voorstellen. Die laatste heb ik op de harde manier moeten ondervinden. Het was 16:30 uur. Was eigenlijk al klaar voor die dag. Echter, er stond nog een afspraak gepland. Een jongeman kwam met een vrij “dun” (lees: slecht) verhaal op de proppen. Alles in me riep “nee”. De beste man in kwestie voerde de druk op met ouderwetse sales-technieken (die ik doorhad). En zei ja. 

Vervolg? “Wurgcontract” voor een slechte dienstverlening van 2 jaar die volledig afbetaald moest worden.

De les is duidelijk: Het draait bij investeren niet om snel beslissen. Nooit.

“Stond te weinig stil bij het moment. Alsof er nog “meer” is?? “Meer” zit in je hoofd. Daar zitten al je antwoorden.”
BLUNDER 5 – Werken – Onderweg te weinig “stil” gestaan.

Uiteraard. LOL trappen. Ik roep het niet voor niets. Mensen maken geen lol. Althans, te weinig. Ik heb in de afgelopen jaren al zoveel mooie momenten mee mogen maken. Niet normaal. En al die tijd op zoek naar meer. Stond te weinig stil bij het moment. Alsof er nog “meer” is?? “Meer” zit in je hoofd. Daar zitten al je antwoorden. Ambitie is top! Doelstellingen zijn geweldig! Groei is oprecht prachtig. Maar. Vergeet niet onderweg te genieten. De weg ernaar toe is juist leuk. Het gaat niet om het eindpunt. Maar om de reis. Alles wat je meemaakt is precies zoals het moet zijn. Geniet daarvan. Geniet NU. Sta af en toe stil..

De les was duidelijk: Het draait bij werken allemaal om plezier. Altijd.

Samenvattend

Waarom deel ik dit? Enerzijds omdat het oplucht. Doe maar eens. Anderzijds om mensen uit te dagen hun eigen fouten constant te benoemen. Niet die van anderen, dat is triest. Maar die van jezelf. Zodat iedereen kan genieten van jouw fouten. Jouw blunders. Wees er trots op.

Laat vooral een reactie achter als je hier iets van vindt! Ik ben oprecht nieuwsgierig naar jouw mening in dezen. Deel jouw blunder!! In detail. Laat iedereen meegenieten en/of ervan leren 🙂

Gr.

Marc

0